fbpx
Loading...

Schakelkast

/Schakelkast
Schakelkast 2021-11-22T19:44:50+01:00

Verdeelkast naast de stoommachine

Dit was de hoofdverdeelkast voor het hele KVL terrein. Eerst stond er een marmeren schakelbord die met de generator verbonden was.

Halverwege de jaren ’30 was er elektriciteit beschikbaar in Oisterwijk en is deze kast geplaatst.

De kast was door middel van vijf trafo’s gekoppeld met het 10 kV net van de PNEM en met de generator.

Er zijn 24 afgaande groepen variërend van 160 tot 600 Ampère. Elke groep heeft een keuzeschakelaar: Stroom vanaf de generator, van de PNEM of uitgeschakeld.

Elke groep heeft ook een Ampèremeter.

In deze kast zaten 4 hoofdschakelaars ,ontworpen voor  550V 1000Amp.

De vijfde zat in een kast in de cv-ruimte/garderobe.

Vanaf de vijf traforuimtes liepen er een groot aantal parallel kabels naar deze kast.

De hoofdschakelaars zijn voorzien van een uitschakelspoel. Die zat gekoppeld met de overstroom en terugstroombeveiliging in de hoogspanningsruimte. Als er een schakelaar uitviel werd dat aangegeven met een zoemer en een signaallamp.

De vertinde koperen rails in deze kast hadden afmetingen van 8×50 en 8x80mm. Door de hoofdrail liep een stroom van zo’n 3000 Ampère.

Door koperdiefstal en asbestsanering  is er bijna niets meer van over.

Aan de hand van een paar foto’s en veel technische kennis zijn we er in geslaagd om een gedeelte te herstellen.

Eind 2019 zijn we begonnen met de restauratie van één compartiment met vier afgaande groepen, de keuzeschakelaars. Alle onderdelen zijn door ons opnieuw gemaakt, zelfs de draden van de kabeleindsluitingen naar de zekeringhouders.  Eind 2020 zijn we gestart met 2 van de 4 hoofdschakelaars in het linker gedeelte.

De verzamelrails bij de kabelinvoeren en de schakelaars hebben we van koper gemaakt dat we nog hadden liggen.

De nieuwe rails en railklemmen zijn nu van aluminium. Vertind koper zou 10 keer zo duur zijn en omdat de rails in de originele kleuren geschilderd zijn valt het niet op. Rood ,geel en blauw zijn de originele fase kleuren.

 De kleur van de  nulrail was waarschijnlijk zwart maar op de oude foto’s viel die net buiten beeld. Nu hebben we die rail lichtgroen gemaakt  zodat deze meer opvalt.

De twee spoelen op de rails onder de schakelaars staan in verbinding met de Ampèremeters in het frontpaneel. Daarmee kon men aflezen hoeveel stroom elke trafo van de PNEM leverde.

De witte zekeringen waren bedoeld  voor de meters en randapparatuur.

Ook zijn de bedieningshendels een stuk naar achter geplaatst zodat er een glaswand voor de kast geplaatst kan worden.

Nu nog de stuurstroombedrading opknappen en scheidingsschotten op de schakelaars plaatsen en dan is het linkse compartiment klaar.

De originele (asbest)scheidingsschotten en bluskamers zijn ook verloren gegaan. De nieuwe scheidingsschotten worden van MDF  en iets kleiner zodat de contacten en rails zichtbaar blijven.

We zijn er tot nu toe zo’n 200 uur mee bezig geweest.

Onderdelen schakelaars
Schakelaars
Hoofdrails
Mooi overzicht